undersökningar

Lär dig mer om dina kunder med marknadsundersökningar

Lär dig mer om dina kunder med marknadsundersökningar

Driver du ett företag som står inför en expansiv fas eller kanske en nylansering? Vill du säkerställa att din produkt eller tjänst är anpassad efter dina kunder och deras önskemål? Då kan det vara en god idé att genomföra en marknadsundersökning.

En marknadsundersökning görs i syfte att lära sig mer om de personer och konsumenter som marknaden består av. Vad är viktigt för dem? Vilka är de? Vad tycker konsumenterna om en viss produkt? Det är exempel på frågor som en marknadsundersökning kan besvara. 

 

Vad är en marknadsundersökning?

Marknadsundersökningar är precis som namnet antyder ett sätt att undersöka marknaden. 

Marknadsundersökningar kan vara till stor hjälp i ett företags samtliga livsfaser. Det kan ge dig en inblick i vad såväl nuvarande som potentiella kunder tycker och tänker. Att förstå sin målgrupp är en viktig pusselbit i att driva ett framgångsrikt företag. 

En marknadsundersökning kan gå till på flera sätt. Det kan exempelvis göras som en digital enkät, via fokusgrupper eller personliga intervjuer. Vilken metod du bör välja beror bland annat på dina resurser och ditt mål med marknadsundersökningen. 

 

 

Att genomföra en marknadsundersökning

Att genomföra en marknadsundersökning är normalt sett en ganska lång process. Det krävs noggrann planering såväl som ett gediget efterarbete. För att undersökningen ska vara användbar är det självklart även viktigt att den genomförs av rätt, och tillräckligt många, respondenter. 

Företag som inte upplever sig ha den tid eller de personalresurser som en marknadsundersökning kräver kan få extern hjälp. Det finns idag många företag som är specialiserade på att genomföra marknadsundersökningar på uppdrag av olika företag. Det kan vara en god idé att kontakta flera stycken och be om offert på den typ av marknadsundersökning du vill ha hjälp med. På så vis kan du få en bild av vilket företag som bäst matchar din budget och din vision för marknadsundersökningen.